<b> QLEDسامسونگ بخریم یا OLED ال جی؟</b>

1397/10/03

QLEDسامسونگ بخریم یا OLED ال جی؟
سامسونگ با معرفی فناوری QLED در تلویزیون های رده بالای خود، یک پیشرفت اساسی در صنعت تولید نمایشگر ایجاد کرد. نمایشگر های QLED سامسونگ، تصاویری با کیفیت بسیار بالا تولید می کنند و همین امرسبب شده تا به عنوان پرچمداران تلویزیون‌های سامسونگ همواره مورد توجه قرارگیرند.
به گزارش دنیای لوازم خانگی ، حجم رنگ به عنوان معیار توانایی دستگاه در نمایش رنگ‌های متنوع شناخته می‌شود و به دو عامل وابسته است. عامل اول که به معنی حداکثر تعداد رنگ‌های قابل نمایش می‌باشد، گاموت رنگ نام دارد. عامل دیگر سطح روشنایی است که حداکثر توان دستگاه در تولید روشنایی را مشخص می‌کند. هر چه این دو عامل بیشتر باشند، حجم رنگ تلویزیون هم افزایش یافته و تصاویر دقیق و واقعی تری را در صحنه های تاریک و روشن تولید می‌کند. به همین دلیل است که سامسونگ ادعا می‌کند تلویزیون‌هایQLED، توانایی تولید حجم رنگ صد درصدی را دارند. پس اگر این ویژگی‌ها شما را قانع کرد که تلویزیون‌های QLED سامسونگ را بخرید، با این گزارش همراه شوید.

قبل از ارائه هر توضیحی درباره این سری از تلویزیون‌ها، لازم است با دو اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید. QLED و OLED دو نامی هستند که با گذری به بازار لوازم صوتی تصویری، آن‌ها را خواهید شنید. اما آگاهی از تفاوت این دو اصطلاح، سودمند خواهد بود. آنوقت است که باید تصمیم بگیریم تلویزیون OLED بخریم یا تلویزیون QLED؟

اما به صورت خلاصه می‌توان گفت، اگر چه برخی از منتقدان این کمپانی کره‌ای معتقدند OLED فناوری جدیدی نبوده و در اصل، همانLCD های قدیمی هستند که با چهره‌ای جدید وارد بازار شده‌اند، اما بنظر می‌رسد این گفته‌ها، بازی با کلمات است. زیرا هدف اصلی همه تکنولوژی ها، ساخت محصول باکیفیت و جلب رضایت خریداران می‌باشد و موفقیت هر فناوری در این دو مقوله، مشخص کننده برتر بودن آن است. از عیوب فناوریOLED، می‌توان به مصرف بالای انرژی، عدم‌توانایی در ایجاد روشنایی بالا و قیمت نسبتا بالای آن اشاره کرد که تا حدودی در فناوریQLED مرتفع شده است.

اما این فناوری چه مزایایی در تلویزیون ها ایجاد می کند؟

اگر دقت کرده باشید، در تلویزیون‌های معمولی با افزایش روشنایی تصویر از حد مشخصی به بعد، کیفیت تصاویر افت می‌کند، به گونه‌ای که رنگ‌ها تار شده و رنگ‌های نزدیک به هم را نمی‌توان از هم تشخیص داد. حتما این مورد را امتحان کنید؛ به عنوان مثال، وقتی تصویر یک شی قرمز رنگ را در روشنایی‌های کم و زیاد نگاه می‌کنید، متوجه این اختلاف رنگ خواهید شد. اینجاست که حجم رنگ مفهوم پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هر چه توانایی دستگاه در حفظ تمایز میان رنگ‌ها در روشنایی‌های متفاوت بالاتر باشد، حجم رنگ هم بیشتر خواهد بود. پس به لطف این فناروی، امکان دیدن تصاویر جذاب و با کیفیت در هر میزان روشنایی دلخواهی امکان‌پذیر است.

اما مزایای این فناوری به همین جا ختم نمی‌شود. طراحی چشم نواز تلویزیون های QLED، دیگر امتیاز ویژه‌ی آن ها به حساب می‌آید. صفحه نمایش این مدل از تلویزیون‌ها، لب به لب می‌باشد که باعث افزایش سطح مفید نمایشگر و زیبایی دستگاه می‌شود. این مورد حتی در تولید صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند نیز مورد توجه قرار دارد.

سایر ویژگی‌ها

تلویزیون هایQLED، را می‌توانید در انواع صفحه نمایش تخت و خمیده تهیه کنید. صفحه نمایش تخت و خمیده در تلویزیون‌های QLED اختلاف قیمت چشمگیری ندارند، به همین دلیل در صورت علاقه به مدل‌های خمیده، می‌توانید از مزایای آن‌ها شامل زاویه دید وسیع‌تر بهره ببرید، به گونه‌ای که در تمام زوایا، کنتراست و روشنایی صفحه نمایش حفظ می‌شود.

دیگر مزیت تلویزیون‌هایQLED، سیستم عامل پرطرفدار سامسونگ، یعنی Tizen می‌باشد، این سیستم عامل که بر پایه لینوکس برنامه‌نویسی شده است، کاربری بسیار راحتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد